Dominikana położona jest na wyspie Hispanioli ( Haiti ) na Morzu Karaibskim pomiędzy Ameryką Północną ( 1500 km od Florydy ) i Ameryką Południową ( 900 km od Wenezueli ). Dominikana to jedna z najładniejszych wysp Archipelagu Wielkich Antyli, od północy otoczona wodami Atlantyku, a od południa ( wspomnianym ) Morzem Karaibskim. Wyspa podzielona jest pomiędzy dwa państwa: wschód to Republika Dominikany , a zachód to Republika Haiti. Centralna część wyspy jest górzysta i porośnięta tropikalnymi lasami, zaś wybrzeże to wielokilometrowe piaszczyste plaże z których słynie wyspa.
Jako pierwszy z Europejczyków na wyspę dotarł w 1492r Krzysztof Kolumb,który napotkał tu rdzennych mieszkańców wyspy - Indian Taino.
Obecnie ludność Dominikany zamieszkują hiszpańskojęzyczni Kreole potomkowie dawnych kolonizatorów i afrykańskich niewolników.
Mieszkańcy wyspy to w większości katolicy. Są to ludzie niezwykle przyjazni, uprzejmi i mili. Aby poznać ich temperament i styl życia,najlepiej wybrać się do regionalnej taverny lub na bazar.
Średnia roczna temperatura powietrza wynosi 25 stopni C. Wody oceanu i Morza Karaibskiego są równie ciepłe. Tropikalne lasy wśród których rośnie heban i mahoń razem z porastającymi całą wyspę palmami są domem dla wielu gatunków wyjątkowych ptaków w tym flamingów i kolorowych papug.
Obowiązująca waluta to Peso dominikańskie,ale wszędzie można płacić dolarami ( choć korzystniej wymienić dolary na peso ).
Jeśli chodzi o jedzenie to królują tu owoce morza , ryby i świeże owoce jak: papaja, mango, anans, banany. Typowym domiikańskim daniem jest tzw.La Bandera - danie narodowe składające się zryżu,fasoli i kurczaka oraz zupa Sancocho ( gęsta zupa z kawałkami kurczaka i juką,czyli tutejszym odpowiednikiem ziemniaka).
Plaże na Dominikanie są wyjątkowo piękne. Jedne z najpiękniejszych plaż to te na wschodzie wyspy ( w Bavaro i Punta Cana), równie piękne plaże znajdują się na południowym wschodzie ( w Bayahibe ) oraz na pólnocy, na półwyspie Samana w Las Terrenas ( zwłaszcz plaża Bonita ) i Las Galeras.Warto też zobaczyć dziewicze plaże na południu ( na półwyspie Barahona ), zwłaszcza w okolicach Pedernales.
Dominikana to" raj na ziemi "jak twierdził jej odkrywca K.Kolumb.To miejsce,do którego zawsze się wraca, bo przyciąga jak magnes.
Moja przygoda z tą niezwykłą wyspą zaczęła się ponad 10 lat temu, kiedy to pojechałam tam po raz pierwszy i dosłownie zakochałam się w jej nieziemsko pięknych urokach. Wtedy też postanowiłam, że jak tylko nadarzy się okazja aby tam wrócić na pewno jej nie zprzepaszczę.
Jest to więc moja kolejna wizyta w tym urokliwym kraju i tym razem postanowiłam się nią z Wami podzielić
Nie oszukujmy się; jeśli chodzi o Karaiby to Dominikana jest jedną z tańszych wysp dla Europejczyka porównując np ceny wakacji na Jamajce,Arubie czy St.Martin.
Wakacje wykupiliśmy 3 miesiące przed wylotem ze sprawdzonym już biurem TUI. Ponieważ jest to zimowy kierunek dla Europejczyków (a my lecieliśmy latem ) cena była bardzo przystępna.
Wylot był z Berlin Tegel ;najpierw do Paryża ( lotnisko Charles de Gaulle ) z Air France ( ok 2 godz lotu i tyle samo pobytu na lotnisku ) i dalej już bezpośrednio do Punta Cana, ( tym razem,poprzednio byliśmy na Puerto Plata ), lot trwał ok 8,5 godz.
Nasz hotel był usytuowany na Bavaro Beach i nazywał się RIU Bambu. RIU to sieć hoteli o dobrej renomie i standardzie. Tak jak się spodziewaliśmy hotel i jedzenie na wysokim poziomie.Byliśmy tam 2 tygodnie, i każdego dnia od nowa zachwycaliśmy się tym miejscem.Słowa nie opiszą piękna tego kraju ani zdjęcia,ani filmy,trzeba tam być: poczuć,dotknąć,posmakować,aby w pełni zrozumieć o czym piszę i samemu się przekonać.
Wykupiliśmy sobie na miejscu kilka fajnych wycieczek fakultatywnych choć niektóre się nam powtórzyły jak np: Saona Island ,gdyż nie można być na Dominikanie i nie zobaczyć tej wspaniałej wyspy.
Pierwszą z nich był tur po wyspie dużym trakiem ( MonsterTruck ). Odwiedziliśmy szkoły,które są utrzymywane dzięki turystyce i takim wycieczkom ( oczywiście wiedziałam o tym więc zabrałam z Polski przybory szkolne,aby choć małą cegiełkę dołożyć do tego szczytnego celu ).Mijaliśmy po drodze gaje palmowe, zatrzymując się w różnych pastelowych,porośniętych zielenią wioskach.Pokazano nam jak pali się kawę, jak rośnie wanilia,kakao, avocado,tabaca i jak wykorzystyje się te naturalne produkty do wyrobu kosmetyków czy jako leki ;np: mleczko kokosowe jest bardzo dobre na problemy żołądkowe bądz na przysłowiowego " kaca".
Jest to możliwość zasmakowania prawdziwyh Karaibów, gdzie czas zatrzymał się setki lat temu.
Oczywiście nie mogliśmy pominąć i tym razem wycieczki na Saona Island. Wycieczka marzeń! Płyniemy na tę rajską wyspę łodziami motorowymi zatrzymując się pareset metrów od brzegu,gdzie woda sięga nam do kolan i z drinkiem w ręku podziwiamy widoki, pływamy, oglądamy i dotykamy rozgwiazdy, których tu pełno i oczywiście nasz " paparazzi " robi fotki i filmuje, a wszystko to w formie wyśmienitej zabawy przy rytmach Merengue.Jest to najbardziej niezwykłe miejsce na Morzu Karaibskim ( Pisciny Natural ) zwane największą "wanną Karaibów".
W końcu docieramy na Saonę.Największa i najpiękniejsza, perfekcyjnie karaibska wyspa, z lazurem wody,białym pudrowym piaskiem i wygiętymi do wody palmami.Wyspa leży na południowym wybrzeżu Dominikany między La Romana i Punta Cana,łatwo dostać się tam z portu w Bayahibe.Należąca do Parku Narodowego ( Del Este ) wyspa to bajkowe miejsce,w którym można się zatracić.Po przyjezdzie na wyspę rozciąga się przed nami niezapomniany widok na długą,bezludną plażę Sueńo del Caribe.Spacerując robimy fotki,podziwiamy uroki,czujemy się nieziemsko( poprzednim razem z Puerto Plata naszą wyprawę na Saonę rozpoczęliśmy od unikatowego miasteczka Altos de Charon zbudowanym z koralowca na wzór włoskiej architektury z XVIw., tak mi się przypomniało ).
Następna nasza wycieczka to Sagway Eco Tour.Wyprawa zaczęła się od jazdy po drewnianych ścieżkach Punta Cana Ecological Reserve, który jest bezpiecznym miejscem dla wielu ptaków,gadów,dla całej flory i fauny na wyspie.
Fajna zabawa mknąc po ścieżkach przy polu golfowym ( La Cana Golf Course ) wśród drzew palmowych, mijając ule,małe ranczo i plantacje trzciny cukrowej.Wycieczka zakończyła się spacerem przez Indigenous Eyse Ecological Reserve,gdzie spośród znajdujących się tam 13 lagun ze słodką wodą dotarliśmy do jednej z nich Irini Lagun,gdzie pływaliśmy w chłodnej, czyściutkiej wodzie otoczeni ściśle zbitą roślinnością.Po całym upalnym dniu to było naprawdę " refreshing experience".
Dominika jest krajem bardzo różnorodnym.Każdy na pewno tu odpocznie i każdy może to zrobić na swój sposób.Jedni wolą wielogodzinne wylegiwanie się na plaży, inni kąpiele w lazurowej wodzie,jeszcze inni podróżowanie w głąb wyspy i czynny wypoczynek.
Jednak moim zdaniem Dominikana to raj dla spragnionych słońca,pełen niekończących się gajów palmowych,dzikiej roślinności i niesamowitych ciągnących się kilometrami plaż.Jet to miejsce w którym można się wyciszyć, zapomnieć o "bożym świecie" i odpocząć "na maksa".Polecam!

Santo Domingo, Saona Island,Park Los Haitises,Wodospad El Limon na Samanie,Alpy Dominikańskie,Jaskinie Fun-Fun.
Wycieczki typu: Outback Jeep Safari,Monster Truck Safari,Dolphin Explorer,Canopy Adventure Zip Line, Wieloryby ( obserwacja połączona z pobytem na Bacardi );Quady,Buggies,Terracross.

Komentarze:

11/06/2023

Piotr:

" Dominikana ma bardzo zróżnicowane ukształtowanie terenu. Środkowa, górzysta część, porośnięta jest tropikalnymi lasami, zaś wybrzeża to wielokilometrowe piaszczyste plaże, z których słynie wyspa. Jako pierwszy z Europejczyków na wyspę dotarł w 1492 roku Krzysztof Kolumb, który napotkał rdzennych mieszkańców wyspy, Indian Taino. Obecnie ludność Dominikany to w większości hiszpańskojęzyczni Kreole, potomkowie kolonizatorów i afrykańskich niewolników. Średnia roczna temperatura powietrza wynosi 25 °C. Wody oceanu i Morza Karaibskiego są równie ciepłe. Tropikalne lasy, wśród których rośnie heban i mahoń, razem z porastającymi całą wyspę palmami są domem dla wielu gatunków wyjątkowych ptaków, w tym flamingów i kolorowych papug." GDZIE TO PRZECZYTAŁEM? A TUTAJ: https://podroze.onet.pl/plaze/dominikana-najwieksze-atrakcje-przewodnik-po-rajskiej-wakacyjnej-wyspie/0g1p2f7 Tyle że bez blędu "flemingów" jak u Alexandra J. "Typowym dominikańskim daniem jest tzw „La Bandera” (danie narodowe, składające się z ryżu, fasoli i kurczaka) zdj.poniżej, oraz zupa „sancocho” (gęsta zupa z kawałkami kurczaka i juką, czyli tutejszym odpowiednikiem ziemniaka). Oprócz tego zamierzam spróbować także smażonych platanowców (tostones) i empanady. " A TO PRZECZYTAŁEM TUTAJ: http://slodki-kompromis.blogspot.com/2014/02/podroz-kulinarna-czas-zaczac.html#more

20/01/2016

Alexandra:

Dziękuję bardzo Panie Sławku. Dominikana to faktycznie magiczne miejsce,jak zresztą wszystkie karaibskie wyspy,a wiele z nich miałam okazję podziwiać będąc na rejsie tzw Cruise Shipe. Mieszkając w Kanadzie pewnie Pan sporo zwiedził.Mnie udało się zobaczyć przepiękny wodospad Niagara zimą,oraz Toronto,które było naszą bazą wypadową.Natomiast na Kubie byłam raz.Wylądowaliśmy w Huglin,a zatrzymaliśmy się w hotelu Sol Rio de Mares na Playa Esmeralda.Co do Meksyku to jeszcze przede mną.Byłam tylko w Tijuanie,kiedy to zwiedzaliśmy Kalifornie i zatrzymaliśmy się na parę dni w San Diego,ale niestety nie mam ciekawych wspomnień z tego miejsca.Dziękuję za rady odnośnie Punta Cana i chętnie wymienię się doświadczeniami z podróży. Pozdrawiam

19/01/2016

Slawek:

Piekne zdjecia Pani Alexandro. Mieszkajac w Kanadzie przez 20 lat bylem na Dominikanie kilka razy - z powodu niewielkiej odleglosci oraz przystepnych cen. Uwielbiam ta wyspe. Riu Bambo super ale inne osrodki w Punta cana takze. PC jest juz naprawde bardzo zatloczona wiec nastepnym razem polecal bym Bahia Principe El Portillo w Samana. Rewelacja. Moge odpowiedziec na wiel pytan odnosnie wypoczynku na Kubie czy w Meksyku. Pozdrawiam

NowA

Dorota

Dodano albumów: 2
2014-01-07 01:26:53
Ta strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki mechanizmu przechowywania lub dostępu cookie w Twojej przeglądarce.